En Xavi és professor nou a la escola aquest any, i ha entrat amb la tasca afegida de ser responsable de les TAC (Tecnologies de l’Aprenentatge i la Comunicació) a la escola. Li farem unes quantes preguntes sobre elles, l’ús que s’en dóna a la escola, quins objectius té el claustre i en què podem ajudar les famílies.

Intentarem aprofundir en l’ús de les eines digitals que ja us vam avançar en l’article, que vam penjar a principis d’any 

Abans de parlar de les TAC, però hem volgut conèixer millor en Xavi:

Hola Xavi, com t’agrada que et diguin?

Doncs Xavi!

On vas nèixer?

A Benicarló, Castelló.

A quina escola vas anar?

A la escola del meu poble, la Jaume I.

Quina era la teva assignatura preferida?

M’agradava molt la Educació Física, i el català (valencià).

Què recordes de la teva educació?

Tenia un mestre que era el pare del meu millor amic, com mon pare va morir jove, va ser una figura paternal per a mi. Ens ensenyava cançons de Lluís Llach i la nova cançó els divendres abans de començar el cap de setmana, i ens feia prendre consciència del que significaven, com per exemple, què volia dir l’Estaca.

Què penses que no s’hauria de conservar en l’educació del segle XXI?

La autoritat dels mestres. Avui dia estem acostumats a tenir un contacte més proper amb els alumnes.

On havies treballat abans d’arribar al Pere IV?

He estat a moltes escoles, desde el Gornal a l’Hospitalet, fins a la Farigola del Clot, a Mataró, i la darrera a la Fort Pienc què és on més temps he estat.

Quines han sigut les teves primeres impressions en arribar al Pere IV?

He trobat que la escola es troba en procés de canvi, amb molt grans projectes. Formant el claustre, i amb un ambient molt engrescador, que fa que em vingui molt de gust ser partícep d’aquests canvis.


Les TIC al Pere IV


Ara entrem en matèria, ens pots descriure breument en què consisteix la tasca de responsable de les TIC a la escola Pere IV?

Doncs aquest any m’he dedicat molt a posar el maquinari a punt, teníem molt ordinadors obsolets i poc estables. S’ha renovat tot el parc d’ordinadors.

Per a tu, què signifiquen les Tecnologies de la Informació i de la Comunicació?

Per mi són una eina com qualsevol altra. Han de ser un mitjà i no un fi en si mateixes. Ens faciliten molt algunes feines i dóna rapidesa i agilitat en les tasques.

Quins recursos físics hi ha a disposició dels alumnes?

S’han comprat 18 ordinadors nous, i 25 tablets. Així tenim dos ordinadors fixes a cada classe (encara no tenim la xarxa configurada, i mentre estem fent servir ordinadors portàtils).

Per la banda de les tablets, hi han 25 per primària, 6 per educació especial, 12 per infantil i 6 per anglès.

Quan poden fer ús d’aquests recursos?

Es fan servir als espais de TAC, de matemàtiques, per fer feines de llengua, de medi, de fet per gairebé qualsevol matèria. Com a reforç en tasques i activitats.

 

Programes i eines a les aules


Quins recursos lògics (programes o eines) féu servir a les aules i les activitats lectives?

Es fan servir apps de Google, i una gran diversitat d’altres eines educatives.

Sabem que feu ús de les eines de Google, per exemple, féu servir Drive per alguna activitat?

Es fa servir molt el Google Drive, per fer ús de les eines ofimàtiques (edició de textos, presentacions, etc.), l’email, etc.

Què penses d’articles com el d’en Jordi Martí al seu blog ? – https://www.xarxatic.com/municion-gratuita-para-implementar-las-tic-en-el-aula/ – sembla que l’enfoc que s’està donant a la escola Pere IV de l’ús de les TIC és molt similar al descrit en aquest article.

Si, compartim moltes de les aplicacions de les que es parla a l’article. Fem servir molt totes les eines ofimàtiques de Google, també per exemple, fem servir Kahoot, per fer proves tipus trivial, individuals i per grups. També hem fet servir aquest curs popplet per fer mapes mentals. I altres aplicacions per desenvolupar contes, per treballar la llengua parlada, per fer uns inicis de programació, etc.

Aquí podeu veure un grup d’alumnes de cinquè fent un Kahoot de matemàtiques en quatre grups de treball:

 

I d’aquest altre article? – https://www.xarxatic.com/algunas-cosillas-que-conviene-recordar-sobre-el-uso-de-las-tic/ – Creus que té sentit el que es diu? És a dir, fer un ús eficient i lògic de les TIC, per a millorar i no empitjorar.

Si, estic d’acord, és el que deiem abans, han de ser al servei dels objectius d’educació, no ser els objectius en si mateixos.

Féu servir alguna eina de comunicació digital (email, web, twitter) per interactuar amb els alumnes i la comunitat educativa de la escola?

Si les fem servir, m’agrada molt la app del cole, dóna aquesta immediatesa i facilita que la gent miri la informació i s’assabenti del necessari.

Quin percentatge (aproximat) del temps lectiu es beneficia de la interacció amb les TIC?

Estan integrades dins dels dia a dia de les classes.

Creus que l’ús de les TIC millora la qualitat de l’aprenentatge en general?

Si ho crec, la facilita molt. Pots fer activitats molt més atractives. Per exemple, treballar les llengües amb aplicacions per crear contes.

Com es forma el claustre del Pere IV, i quines ajudes tenen per fer un millor ús de les TIC a les aules?

Aquest any tot el claustre ha fet un curs sobre tauletes digitals, i jo mateix i algun professor més, hem fet d’altres cursos, que compartim amb el claustre.

Quins són els problemes més normals que us trobeu a l’hora de fer servir les TIC a l’aula?

La gent té moltes ganes de fer-lo servir, però ens hem d’organitzar per compartir el material. Com és un material molt car, no hi ha tants equips com es voldria, tot i que la escola no para d’invertir en nou material.

Teniu ajuda externa per realitzar la teva tasca?

Ens ajuden dos alumnes en pràctiques de cicle superior d’informàtica, que ens permet instalar/desinstalar programes i fer el manteniment bàsic dels equips.

Creus que les famílies també haurien de formar-se en l’ús de les TIC?

Estaria bé, perquè hi han activitats molt xules i educatives, com per exemple el tema de la gamificació. No tot són videojocs, pots estudiar i aprendre, tot jugant.

Què penses de l’ús de les pantalles en general, com en aquest article que vam publicar fa poc? – http://ampa.pereiv.cat/apantallats-limpacte-de-les-pantalles-a-la-vida-familiar/

Crec que s’han de fer servir amb seny. Amb la justa mesura està bé, però cal ser conscient de l’impacte que pot tenir en els infants.

Moltes gràcies Xavi, com a última pregunta, un desig per al Pere IV?

Que tot el procés de canvi vagi molt bé, i acabi amb una escola millor!

 

Gràcies pel teu temps Xavi!

 

 

Us deixem algunes adreces d’interès sobre el tema de les TIC a la escola: 

http://xtec.gencat.cat/ca/recursos/tecinformacio/internet_segura/

http://edu365.cat

http://code.org

http://toolbox.mobileworldcapital.com

https://nativosdigitales.com/

https://www.microsiervos.com/archivo/libros/nativos-digitales-no-existen-explicado-en-15-minutos.html

https://www.xarxatic.com/algunas-cosillas-que-conviene-recordar-sobre-el-uso-de-las-tic/

https://www.xarxatic.com/municion-gratuita-para-implementar-las-tic-en-el-aula/

http://empantallados.com

http://ampa.pereiv.cat/apantallats-limpacte-de-les-pantalles-a-la-vida-familiar/

https://pereiv.cat/escola-pere-iv/noves-tecnologies/