Captura de pantalla 2013-03-22 a la(s) 10.22.24

 

Crear escoles que preparin per al futur

 

 

Quin lloc ha d’ocupar l’aula en el procés d’aprenentatge del segle XXI? Com s’han d’organitzar els centres educatius per crear contextos d’aprenentatge reals? Com es pot avançar cap al lideratge de centres centrat en l’aprenentatge? Quines condicions permetran als centres aprendre i treballar en comunitat?

En una societat com la nostra, la generació de coneixement ha esdevingut, probablement, la forma més rellevant de treball, productivitat i competitivitat.

Les activitats estratègicament dominants es produeixen, cada vegada més, en interdependència global.
L’escola, en aquest escenari, ha guanyat valor estratègic, però, en la mesura que va deixant enrere els paràmetres que establia la societat industrial, ha anat perdent la seva posició tradicional en la conservació del saber i el monopoli de la seva transmissió entre generacions.

Les solucions organitzatives pròpies de l’escola tradicional sovint resulten poc adequades per donar resposta a un context tan canviant i complex com aquest, en què l’acceleració dels processos d’innovació ha trobat el seu revers immediat en la generació de pràctiques i sabers obsolets.
Els centres educatius, en aquesta conjuntura i de la mateixa manera que altres sectors de la nostra societat, encaren el repte de retrobar la seva ubicació.

Les escoles tenen el desafiament d’esdevenir espais en què mestres i alumnes puguin trobar l’oportunitat de reconstruir el sentit de l’activitat educativa i obrir-la a través de nous vincles amb la comunitat educativa que, en la societat xarxa, s’ha d’entendre, més que mai, en el seu sentit més extens.

 

 

 

Les 3 coses que ha après…

Richard Gerver

Richard Gerver
Exdirector de l’escola primària Grange (Gran Bretanya) i expert en lideratge, creativitat i canvi organitzatiu.

L’educació ha de ser una celebració del viure la vida

Hem d’alimentar el poder d’aprendre realment

L’educació ha de ser divertida!

 

Joan Domènech

 

Joan Domènech
Mestre i director de l’escola Fructuós Gelabert

El canvi es produeix a l’aula. Però, cap on el dirigim?

Exercir la professionalitat. Redefinir-la

Canviar l’Administració

 

 

Pilar Ugidos

 

Pilar Ugidos
Directora de l’escola Miquel Bleach de Barcelona

Socialment, comencem per acceptar que tots som responsables de l’educació

A l’escola cal trencar amb tots els paradigmes educatius del passat. Desaprendre per tornar a aprendre

A l’aula, escoltar i reconèixer que l’autèntic guia no va al davant, sinó al darrere, vigilant de no deixar a ningú pel camí

 

 

 

Xavier Aragay

 

Xavier Aragay
Economista i director general de la Fundació Jesuïtes Educació

Avançar avui cap a un canvi profund de l’educació és possible

L’escola actual està estressada i el model educatiu en què es basa està esgotat

Estem davant d’un canvi de paradigma educatiu

 

 

 

 

Joan Badia

 

Joan Badia
Professor de llengua i literatura a l’educació secundària obligatòria

La importància de cada alumne com a persona

La importància del grup

Preparar els alumnes d’avui per als reptes de demà

 

 

 

 

 

Núria Marin

 

Núria Marin
Directora de la Comunitat d’Aprenentatge de l’Escola Mare de Déu de Montserrat de Terrassa

Incloure a l’escola pràctiques educatives d’èxit

Ser una escola participativa, inclusiva i democràtica

Ser una escola relacionada amb l’entorn

 

La comunitat opina:

Xavier Melgarejo
Xavier Melgarejo
Psicòleg escolar i professor
L’escola ha de ser un espai de llibertat i d’afecte

Teresa Terrades
Teresa Terrades
Professora de secundària i…
La importància de treballar el projecte vital de cada noi o noia

Oriol Castellví
Oriol Castellví i Estruch
Director d’escola / mestre de música
Prioritzem!

Carme Carbonell
Carme Carbonell Serrat
mestra de l’Escola La Sinia de Vic
Tots els infants poden aprendre si l’escola s’ha…

Pepe Menéndez
Pepe Menéndez
Director adjunt de Jesuïtes Educació
Ajudar a la comunitat educativa a centrar-se en el què volem…

Artur Parcerisa
Artur Parcerisa Aran
Professor del Departament de Didàctica i Organització Educativa de la Universitat de Barcelona
Cal dedicar temps i espais per pensar en els per què…

Josep Castillo
Josep Castillo
professor i tutor de…
L’escola que no canvia el món el reprodueix i el justifica

Maite Gorriz
Maite Gorriz Farré
Professora de matemàtiques
Una educació centrada en l’aprenentatge de l’alumnat…

Raül Manzano
Raül Manzano Tovar
Mestre
Una educació per al sentit -l’aprenentatge i la convivència-

Juana M. Sancho
Juana M. Sancho
Catedràtica de Tecnologia…
Els altres som nosaltres